Er zit een psychologie achter: dít is waarom we massaal filmpjes delen

Er zit een psychologie achter: dít is waarom we massaal filmpjes delen

Een baby die voor het eerst broccoli eet, een hondje die een deken over zijn baasje legt en kittens. En kittens in een doos. Of op het gras. Of overal.

We zijn tegenwoordig dól op al die video’s online. En we delen ze via social media massaal. Niet alleen door ze op onze tijdlijnen te plaatsen, maar ook door onze vrienden erin te taggen.

Wel potverdikkeme
Maar waarom doen we dat eigenlijk? Ooit weleens over nagedacht? Er zit een hele psychologie achter. De video’s die we het meest delen, zijn video’s die een sterke emotionele reactie oproepen. We verspreiden alle filmpjes  omdat we ons op dat moment identificeren met die emotie, en deze willen delen. Zwijmelbui, lollige dag of juist een baalmoment: alles passeert de social media revue.

Kortom: je laat op deze manier aan je vrienden weten hoe je je precies voelt.

Wat blijkt: voor boosheid, blijheid en angst doen ’t goed online. Maar er is nog een trend. We kijken ook graag naar video’s waarin iemand iets stoms doet. Zoals spaghetti willen maken om vervolgens de rauwe pasta náást de pan te mikken. Je voelt je daardoor beter want je denkt: ‘dat gebeurt mij gelukkig niet’. En ja, we willen ons nou eenmaal altijd prettig voelen – dus daarom lachen we erom, delen we het en kijken we er nog een keer… en nog een keer naar.

TERUG NAAR DE HOMEPAGE.

giphy

Bron: Lifehacker



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *