Hersenen vinden fysieke én emotionele pijn bijna hetzelfde

Of je nu letterlijk van je fiets valt of dat je je in de steek voelt gelaten door je vriendin. Pijn is pijn.

Dit vinden ook je hersenen.

Potatoe, potatoe
Zij maken eigenlijk bar weinig onderscheid tussen fysieke en emotionele pijn, blijkt uit meerdere onderzoeken die worden beschreven in het psychische zelfhulpboek ‘The Subtle Art of Not Giving a F*ck”. Dit komt namelijk omdat emotionele ellende, net als fysieke pijn, een indicatie is voor je lichaam dat er iets mis is. Logisch dat je brein beide gevallen net zo serieus neemt.

Lessen
De auteur van het boek, Mark Manson, laat weten dat een beetje emotionele pijn, net als fysieke pijn, helemaal niet zo erg is. Sterker nog, zo stelt hij, we hebben het nódig. Waarom? Als je je teen stoot tegen de tafelpoot, dan leer je al gauw om beter óm die tafel heen te lopen. Let vooral op het woord leren. Dit geldt natuurlijk ook voor psychische pijn. Als je ruzie hebt gemaakt met je vriend en je voelt je daarna ontzettend rot, dan zul je in de toekomst proberen om dit soort situaties te vermijden. Je zult bijvoorbeeld hem wél naar zijn voetbalteamuitje laten gaan zonder te mokken of hem níet die kus met een ander vergeven, waardoor je sneller in een betere relatie terechtkomt.

Bron: The Subtle Art of not Giving a F*ck, Mark Manson (boek)