Klik-klik-klik: dít is de reden dat we selfies maken

Klik-klik-klik: dít is de reden dat we selfies maken

Die tig foto’s van je eigen bakkes: is het narcistisch, of gewoon van deze tijd?

Onderzoeker Steven Holiday concludeert dat het niet alleen mensen zijn die erg dol zijn op zichzelf  die de camera op hun eigen gezicht richten.

“Het is belangrijk om te erkennen dat niet iedereen een narcist is.”

Snappen
Uit het onderzoek blijkt dat er eigenlijk drie soorten selfie-makers zijn. Je hebt allereerst de communicatieve selfie-maker. Deze gebruikt selfies om in gesprek te gaan met vrienden, familie en andere volgers. Zeker Snapchat is hierbij aan de orde: daarin zijn de foto’s van jezelf eigenlijk  bedoeld om te ‘kletsen’ met je vrienden.

Verhalen vertellen
Dan zijn er ook nog de autobiografische selfie-makers. Zij maken selfies om belangrijke gebeurtenissen in hun leven vast te leggen en zijn niet per se uit op het uitlokken van een reactie of gesprek. Zij willen er meer een verhaal omheen  vertellen, zoals laten zien dat ze aan het werk zijn  of dat ze op een mooi plekje op straat staan.

Voor de lol
En dan zijn er nog de mensen die wél fan zijn van hun eigen leven en ze zijn vaak ook tevreden met hoe ze eruit zien.. “En door hun leven te documenteren en delen hopen ze zichzelf en hun verhalen zo positief mogelijk voor te stellen,” stelt onderzoeker Harper Anderson. Grappig genoeg is dit – volgens de onderzoekers – de kleinste groep selfie-makers. Maar wel de groep waartoe bijvoorbeeld de Kardashians behoren.

TERUG NAAR DE HOMEPAGE.

Bron:  Scientias



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *