Doe dít en je voelt je gelijk een stuk beter over jezelf

Doe dít en je voelt je gelijk een stuk beter over jezelf

Hallo, zelfvertrouwen. Want je een tikkie beter voelen over jezelf, mag heus wel op z’n tijd.

Tegenwoordig valt het niet mee, dat gelukkig zijn.

En werken en sporten en familie en vriendinnen en, en, en…
Want: het móet. En het liefst elke dag, elke minuut, alle dagen van de week. Verdrietig en somber zijn is in je sociale kring eigenlijk ‘not done’. Een dag thuisblijven omdat je je mentaal even niet lekker voelt – het kan niet. En toch wordt het ons lastig gemaakt: we zien elke dag plaatjes van de knapste vrouwen voorbijkomen, zien op Instagram al die celebs maar een heerlijk leven leiden, de gezonde levensstijlen van iedereen en de mooiste vakantiekiekjes vliegen ons om de oren, en iedereen heeft tijd om 6 keer per week te sporten, is slank en blij en o ja, je vriendin heeft weer promotie gehad. Het is niet makkelijk om jezelf dan altijd even goed te voelen.

Het is wat
Zo simpel is ’t nou eenmaal niet, al die ballen hooghouden. Ook wij weten daar alles van. Je kunt nog zó willen en hard werken: niet alles lukt altijd. En ja, dan voel je je eventje níet zo ‘Facebookwaardig-happy’.

Gelukkig kun je iets doen
Maar: geen zorgen. Je kunt makkelijk iets doen om jezelf even een boost te geven, in tijden dat je wel een oppepper kunt gebruiken. En ja: je mág het af en toe nodig hebben. Je hoeft niet altijd vrolijk te zijn, geloof ons. Dus onthoud deze tips – is ’t niet voor vandaag, dan wel morgen, misschien.

  1. Accepteer complimenten én onthoud ze. Doe niet alsof de mooie dingen die anderen naar je mailen, appen of tegen je zeggen niets waard zijn. Onthoud eens alle complimenten die je in een dag of in een week krijgt. Zie je: je doet ’t zo slecht nog niet.
  2. Leer hoe je kunt ‘omdenken’. Vanuit de Cognitieve Gedragstherapie (CGT) is bekend dat mensen die wat sip zijn, als is ’t maar tijdelijk, veel baat hebben bij anders denken. Het werkt zo. Stel, je hebt gesolliciteerd bij een baan die je heel graag wilde maar je hebt ‘m niet gekregen. Dan kun je denken: “ik ben een mislukkeling”. Probeer niet van het negatieve iets positiefs te maken, want dat kan niet. Het is nou eenmaal niet leuk. Maar je kunt wel je perspectief veranderen. Zie het eens in de grote lijnen van je leven en realiseer je dat jij meer bent dan dit gesprek, die ruzie met die vriendin of het feit dat je al heel lang single bent. “Ik heb de baan niet, en dat is balen, en daar mag ik ook even van balen, maar ik vind uiteindelijk écht iets anders leuks wat nog beter bij mij past. Want als ze mij niet willen hebben, dan pas ik daar dus ook niet tussen”.
  3. Focus verleggen. Denk niet teveel aan de dingen die je niet hebt, zoals dat modellenmaatje of die topfunctie. Denk juist aan wat je wel al hebt bereikt tot nu toe in je leven: daar word je veel vrolijker van. Je hebt toch al die studie gedaan, de leukste vriendinnengroep gevonden, je kunt op jezelf wonen… Noem het maar op.

    Life’s not always rainbows and butterflies
    – en dat is helemaal niet erg.

TERUG NAAR DE HOMEPAGE.



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *